دیجی پرایم - راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

دنیای رسانه، دنیایی بسیار گسترده است. در گذشته این گستردگی به شکل امروزی نبود و همین مسئله باعث می‌شد تا مخاطب، حق انتخاب کمتری داشته باشد اما دنیای رسانه‌ای امروز این فرصت را برای او ایجاد می‌کند تا بسته به سلیقه، نیاز و البته حال و هوای خود، پلتفرم رسانه‌ای موردنظرش را انتخاب کند. یکی از پلتفرم‌هایی که دنیای رسانه و سرگرمی آن را برای تولید محتوا و جذب مخاطب به‌تازگی به کار گرفته است، پادکست podcast است. از این رو تیم تحقیقاتی دیجی پرایم توسط مقاله راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی) سعی دارد شما را با این کتاب های صوتی بیشتر آشنا کند. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

پادکست ( کتاب صوتی ) چیست؟

پادکست به مجموعه‌ای از محتواهای صوتی دیجیتال گفته می‌شود که از طریق اینترنت توزیع شده و می‌توان آن را بر روی پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال، تلفن همراه یا کامپیوتر گوش کرد. 

در بسیاری از منابع موجود، پادکست به عنوان رادیوی اینترنتی تعبیر شده است. اما پادکست تفاوت‌هایی با رادیو دارد. تفاوت میان رادیو و پادکست، مانند تفاوت میان روزنامه و وبلاگ است. همانند روزنامه، تولید رادیویی اساساً تولیدی سازمانی است و منحصراً از سوی سازمانی رسانه‌ای تولید و به مخاطبان عرضه می‌شود. اما پادکست مانند وبلاگ، می‌تواند از سوی هر فرد حقیقی حرفه‌ای یا مبتدی، تولید و در اینترنت بارگزاری شود. بنابراین پادکست می‌تواند به صورت کاملا حرفه‌ای از سوی سازمان‌ها و نهادها یا اشخاص حرفه‌ای با استفاده از امکانات و تجهیزات تولید شود و یا به صورت کاملا آماتور از سوی کاربران عادی تهیه شود.

ویژگی  پادکست ( کتاب صوتی )

پادکستینگ نیز مانند روش‌های دیگر ارائهٔ محتویات رسانه‌ای بر روی اینترنت (به‌عنوان مثال پخش رادیویی و Online Audio/Video streaming) از ارسال پرونده استفاده می‌کند. اما پادکستینگ دارای چند تفاوت عمده با این روش‌ها می باشد. مانند:

  1. پادکستینگ بر خلاف سایر روش‌های ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف‌کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌گیرد.
  2. در این روش، مصرف‌کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه‌های پخش غیر از رایانه نیز استفاده می‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل می باشند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.
  3. محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روش‌ها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.
  4. در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدودهٔ خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.
  5. در این روش، نیازی به مراجعه به وبگاه‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم‌افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن به‌طور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.

دیجی پرایم علاوه بر مقاله راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی) برای شما همراهان گرامی در مورد تمامی لوازم مرتبط با کتاب، لوازم التحریر و هنر، مقالات راهنمای خرید تهیه و منتشر کرده است، که در دسته راهنمای خرید ( کتاب، لوازم التحریر و هنر ) می توانید مطالعه نمائید.

دیجی پرایم - راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

انواع پادکست ( کتاب صوتی )

  • تاریخ، افسانه و تمدن
  • کتاب و کتاب‌خوانی
  • تحلیلی و خبری (موضوعات مختلف)
  • پزشکی، سلامت و روانشناسی
  • زبان و یادگیری زبان
  • کسب و کار، کارآفرینی و استارتاپ
  • موسیقی
  • سرگرمی‌های دیجیتال
  • ادبیات، شعر و داستان
  • روایتگری (storytelling)
  • هنرهای نمایشی، تصویری و سینما
  • علمی و فناوری
  • رشد و توسعه فردی و سبک زندگی
  • اجتماعی و مربوط به جامعه
  • جنایی
  • فلسفه، دین و مکاتب
  • ورزشی
  • گردش و سفر
  • گفتگو محور (موضوعات متنوع)
  • طنز
  • کودک
  • بدون دسته‌بندی

انواع پادکست راه‌هایی برای مدیریت محتوای شما هستند. سبک‌های مختلفی که به محتوای شما ساختار و اسکلت می‌دهند. پادکست ها می توانند در حالت های زیر در دسترس شما قرا گیرند.

  • پادکست گفتگو محور یا interview podcast
  • پادکست یکنفره solo / monologue podcast
  • پادکست مکالمه‌ای یا دو میزبانه conversational / co-hosted podcast
  • پادکست پنل (گفتگوی چند نفره) panel podcast format
  • پادکست داستان سرایی واقعی (زندگی روزمره) non-fictional storytelling
  • پادکست تئاتری theater podcast
  • پادکست محتوای مجدد repurposed content podcast

نکته: با توجه به نیاز و توان خود، سبک‌های مختلف پادکست را انتخاب کرده و محتوای صوتی خود را بسازید.

در دیجی پرایم بخوانید: راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

بهترین روش گوش دادن پادکست ( کتاب صوتی )

متداول‌ترین راه گوش دادن به پادکست در سراسر دنیا اپلیکیشن‌های پادکست گیر هستند. اپلیکیشن‌هایی که به دلیل تنوع زیاد نمی‌توان به‌تمامی آنها اشاره کرد. اما با توجه به امتیازدهی کاربران و البته تولیدکنندگان، تعدادی از بهترین‌های این عرصه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • گوگل پادکست Google Podcasts
  • اپل پادکست apple podcast
  • کست باکس castbox
  • ساند کلود soundcloud

شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام نیز پلتفرم‌های دیگری برای شنیدن پادکست هستند. بسیاری از پادکست‌های مطرح در این دو شبکه اجتماعی حساب دارند و اقدام به پخش قسمت‌های پادکست خود می‌کنند. این تولیدکنندگان در اینستاگرام در قسمت IGTV و تلگرام در کانال‌های خود پادکست‌ها را منتشر می‌کنند.

دیجی پرایم - راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

نمونه هایی از پادکست های محبوب فارسی

  1. پادکست چنل بی
  2. پادکست بی پلاس
  3. پادکست شنوتو
  4. پادکست فیدیبو
  5. پادکست دایجست
  6. پادکست ناوکست
  7. پادکست رادیو دیو
  8. پادکست داستان شب
  9. پادکست فردوسی خوانی
  10. رادیو عجایب
  11. پادکست هزارتو
  12. پادکست پاراگراف
  13. پادکست عامه‌پسند
  14. پادکست رادیو مرز
  15. پادکست بندر تهران
  16. پادکست خویشتن نو
  17. رادیو کارنکن
  18. پادکست رشدینو
  19. پادکست بوم
  20. پادکست فلسفیدن
  21. پادکست String cast
  22. پادکست String book
  23. پادکست My homespodcast
  24. پادکست آلبوم
  25. پادکست Hellitalk
  26. پادکست Biocast
  27. پادکست سیناتا
  28. پادکست احسانو
  29. پادکست تاریک‌خانه تاریخ
  30. پادکست رادیو راه

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی)

خلاصه مقاله

  1. دنیای رسانه‌ای امروز این فرصت را ایجاد کرده تا بسته به سلیقه، نیاز و البته حال و هوای خود، پلتفرم رسانه‌ای موردنظر را انتخاب کنید.
  2. یکی از پلتفرم‌هایی که دنیای رسانه و سرگرمی آن را برای تولید محتوا و جذب مخاطب به‌تازگی به کار گرفته است، پادکست podcast است.
  3. پادکست به مجموعه‌ای از محتواهای صوتی دیجیتال گفته می‌شود که از طریق اینترنت توزیع شده و می‌توان آن را بر روی پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال، تلفن همراه یا کامپیوتر گوش کرد. 
  4. انواع پادکست راه‌هایی برای مدیریت محتوای شما هستند. سبک‌های مختلفی که به محتوای شما ساختار و اسکلت می‌دهند.
  5. با توجه به نیاز و توان خود، سبک‌های مختلف پادکست را انتخاب کرده و محتوای صوتی خود را بسازید.
  6. متداول‌ترین راه گوش دادن به پادکست در سراسر دنیا اپلیکیشن‌های پادکست گیر هستند.
  7. شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام نیز پلتفرم‌های دیگری برای شنیدن پادکست هستند.
  8. چنل بی، بی پلاس و … از پادکست های محبوب فارسی می باشند.

دیجی پرایم - بهترین راهنما

نکته آخر:

کاربر گرامی تیم تحقیقاتی دیجی پرایم تمام سعی خود را بر آن دارد تا علاوه بر فراهم کردن مجموعه ی کاملی از کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره برای شما عزیزان، مقالات کاملی با عنوان راهنمای خرید را نیز منتشر نماید.

چقدر ما را دوست دارید؟

ضمن تشکر فراوان از مطالعه ی مقاله راهنمای خرید پادکست (کتاب صوتی) لطفا با اشتراک گذاری ما را در انتشار مقالات بیشتر یاری دهید و همچنین با گذاشتن نظر در مورد همین مقاله در پایین صفحه ما را به ادامه این راه تحقیقاتی گسترده امیدوارتر کنید.

ارادتمند شما: فروشگاه اینترنتی دیجی پرایم

 

دیجی پرایم - بهترین راهنما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *