دیجی پرایم - راهنمای خرید رادیاتور خودرو

راهنمای خرید رادیاتور خودرو

همه می دانیم که موتور ماشین از قطعات بی شماری تشکیل شده است. این قطعات از راه های متفاوتی باعث ایجاد گرما در پیشرانه یا همان موتور می شوند. مهندسین طراح ناچار به طراحی سیستمی برای خنک کردن قطعات می باشند. به همین دلیل سیستم طراحی حاصله که به صورت صفحه ای مشبک در قسمت جلویی اغلب خودروها به کار گرفته شده را رادیاتور ( دستگاه خنک کننده موتورهای احتراقی ) نامگذاری کرده اند. برای آشنایی بیشتر با این وسیله در خودرو با ادامه مقاله راهنمای خرید رادیاتور خودرو همراهمان باشید.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور یک مبدل حرارتی است که برای خنک‌کردن موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود. به طور معمول از این وسیله در ماشین ها استفاده می شود. اما در انواع موتور دیزل، هواپیما، قطار دیزلی، موتور سیکلت، دیزل ژنراتور و هر وسیله‌ای که با سامانه مشابه کار می‌کند، رادیاتور کاربرد دارد.

همانطور که در بالا اشاره شد وظیفه خنک کردن موتور خودرو و سایر تجهیزات موجود در آن به عهده رادیاتور است. به طور کلی می توان این وسیله را مخزن آب خودرو درنظر گرفت. رادیاتور با انتقال سریع حرارت از آب به هوا کمک می‌کند که دمای خودرو از حد مشخصی بالاتر نرود. از آنجا که موتور خودرو بر پایه سیستم احتراق داخلی سوخت کار می‌کند، تولید حرارت در موتور خودرو امری ناگزیر است. این حرارت تولیدی در موتور ماشین اگر از حد مشخصی افزایش یابد، خرابی موتور را به‌همراه خواهد داشت. از طرف دیگر کمبود حرارت نیز برای موتور خودرو آسیب‌زا است. بهترین دما برای موتور 8 الی 82 درجه سانتیگراد است. رادیاتور کمک می‌کند موتور از دمای ذکر شده بالاتر نرود.

بالا رفتن دما در موتور

اگر دمای موتور ماشین از حد مطلوبی بالاتر رود، عمدتا قطعات موتور تاب برداشته و یا تغییر شکل می دهند. اصطلاحاً در این حالت گیرپاژ رخ می‌دهد. خودسوزی موتور و همچنین ذوب شدن قطعات حساسی مانند شمع و سوپاپ‌ها از خسارت های جانبی دیگر محسوب می شوند. ایجاد مشکلات این چنینی از اهمیت بالای رادیاتور و مخزن آب خودرو حکایت دارد.

البته باید بیان کرد که در مقابل بالا رفتن دما در موتور اگر دمای پایینی داشته باشد، اجزای آن به درستی وظیفه محوله خود را انجام نداده و راندمان موتور پایین می‌آید. بنابراین رادیاتور و سیستم خنک‌کننده خودرو نه‌ ‌تنها باعث عدم گرم شدن بلکه به خودرو اجازه می‌دهد به دمای بالای مناسب و بهینه نیز برسد.

دیجی پرایم علاوه بر راهنمای خرید رادیاتور خودرو برای شما همراهان گرامی در مورد تمامی وسایل مورد نیاز خودروی شخصیتان، مقالات راهنمای خرید، تهیه و منتشر کرده است، که در دسته راهنمای خرید ( خودرو و ابزار اداری ) می توانید مطالعه نمائید.

اجزای سازنده سیستم خنک کننده خودرو

رادیاتور ماشین محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با گرفتن دمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. برای انجام این تبادلات در سیستم خودرو اجزای متفاوتی دست به کار می شوند که شامل موارد زیر می باشند.

  1. فن: این وسیله یک ابزار کمکی فوق الهاده موثر برای رادیاتور است. فن در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود. فن هوا را با فشار از میان شبکه هایرادیاتور عبور می دهد. این عملکرد باعث انجام هر چه بهتر تبادل حرارتی و عمل خنک کردن آب انجام شود. فن می تواند برای گردش از دو طریق نیروی لازم را بدست آورد. به وسیله یک تسمه از موتور یا موتور برقی مستقل.
  2. مجاری آب: برای هر چه بهتر خنک شدن موتور، آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند. به هر میزان این حرکت پیوسته تر باشد، حرارت حرارت را بهتر به خود جذب می کند. به همین دلیل در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند. از طریق این مجاری آب می تواند به آسانی در آنها حرکت کرده و باعث خنک شدن موتور شود.
  3. ترموستات: وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. در گاهی مواقع حرکت پیوسته آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه موتور می شود. در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد. تا زمانی که موتور به اندازه کافی گرم نشود، مسیر حرکت آب بسته می ماند. سپس وقتی دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود، ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک کردن موتور را می دهد. با این نحوه عملکرد در ترموستات دمای موتور ثابت می ماند.
  4. واتر پمپ: آب داخل موتور برای اینکه بتواند درون آن گردش کند، نیاز به نیرو یا پمپی دارد. این نقش به عهده واترپمپ است.
  5. مایع: حال که تا به اینجای مطلب را پیش رفته ایم می دانید مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. اما استفاده از آب به تنهایی گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می شود. مشکلاتی مانند رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آوردن در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ باید مخلوط کرد. ضدیخ از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد. همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد. با راهنمای خرید رادیاتور خودرو ادامه مقاله همراهمان باشید.
  6. درب رادیاتور: درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر به خوبی آب بندی شود. درب باید مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود. اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می شود. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع درون رادیاتور نیز می شود.

اجزای سازنده رادیاتور خودرو

شبکه رادیاتور: شبکه قسمت اصلی رادیاتور است. در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور، دو فن جای گرفته است. فن ها هوا را از میان شبکه‌ها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور می‌شوند. آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور می‌شود، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن، خنک شده، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار می‌گیرد.

محفظه پایین رادیاتور: محفظه محل جمع شدن آب سرد در رادیاتور اتومبیل است. آب سرد به‌دلیل وزن بیشتری که دارد، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت می‌شود.

لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور: لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، در پایین‌ترین قسمت رادیاتور قرار گرفته است. این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد.

لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور: آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور برای خنک کردن بازگردد. بنابراین آب گرم از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور، به محفظه رادیاتور منتقل می‌شود.

دیجی پرایم - بهترین راهنما

نحوه عملکرد رادیاتور در خودرو

رادیاتور به‌عنوان مخزن آب خودرو مایعی را به کمک پمپ آب یا واتر پمپ در اطراف موتور ماشن به جریان در می آورد. این حرکت، حرارت بالای موتور را جذب می کند. در واقع این آب با گردش در اطراف سرسیلندها به‌عنوان گرمترین نقاط موتور، حرارت تولیدی توسط آن‌ها را دریافت کرده و باعث خنک شدنشان می‌شود. مایع درون رادیاتور پس از حرکت و خنک کردن موتور مجددا به داخل خود ( رادیاتور ) بر می گردنند. مایع پس از بازگشت به رادیاتور در آنجا حرارت دریافتی را به هوا منتقل می‌کند. این سیکل پیوسته و مداوم در حال انجام است.

در دیجی پرایم بخوانید: راهنمای خرید رادیاتور خودرو

انواع رادیاتور

رادیاتورها در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

دیجی پرایم - راهنمای خرید رادیاتور خودرو

نحوه نگهداری از رادیاتور

توصیه می‌شود برای افزایش راندمان رادیاتور آب داخل آن را هر از گاهی تعویض نمائید. رادیاتوری که آب درون آن دچار تغییر رنگ شده و یا گل‌آلود است نمی‌تواند به‌ خوبی موتور را خنک کند. بهتر است که رادیاتور شستشو داده شود.

برای شستشو رادیاتور ماشین و تعویض آب درون آن شیر تخلیه آب را در این قطعه باز کرده و اجازه دهید این مایع خارج شود. بهتر است که در این حالت مدت کوتاهی موتور خودرو کار کند تا آب درون موتور و شلنگ‌ها نیز به‌طور کامل تخلیه شود. سپس آب مقطر و محلول ضدیخ-ضدجوش را مطابق با درصد اعلامی از جانب کارخانه سازنده با یکدیگر ترکیب کرده و در درون رادیاتور بریزید. از محلول آب رادیاتور نیز می‌توان استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که به‌ هیچ‌ عنوان از آب لوله‌کشی استفاده نکنید. اگر به آب مقطر دسترسی ندارید، آب لوله‌کشی را جوشانده و سپس آن را با محلول خنک‌کننده ترکیب کنید.

یادآوری: متخصصین توصیه می‌کنند که مخزن آب و رادیاتور خودرو به‌طور مداوم بررسی شده و سرویس شوند. این کار سلامت موتور خودرو را تضمین کرده و سیستم خنک کننده به خوبی ایفای نقش می کند.

دیجی پرایم - راهنمای خرید رادیاتور خودرو

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید رادیاتور خودرو

دلیل جوش آوردن خودرو

زمانی که عمل احتراق پیوسته در درون موتور خودرو رخ می‌دهد اما عمل جذب، انتقال و خارج شدن گرما به‌درستی اتفاق نمی‌افتد، موتور خودرو جوش می آورد. در این حالت آمپر ماشین در نقطه قرمز قرار دارد.

در روزهای گرم سال بسیار شاهد جوش آوردن خودرو به دلیل گرمای هوا می شویم. البته باید دانست که خودروها در زمستان هم جوش می‌آورند. عموما خرابی و یا وجود اشکال در سیستم رادیاتور خودرو شایع‌ترین دلیلی است که باعث جوش آوردن موتور در ماشین ها می‌شود. علت این موضوع می‌تواند به مخزن آب خودرو، شلنگ‌ها، واشر سرسیلندر، مایع خنک‌کننده و یا حتی ترموستات خودرو نیز برگردد.

نکته: به یاد داشته باشید حتی اگر مایع ضدجوش-ضدیخ به‌درستی انتخاب نشود و یا به‌نسبت اشتباهی با آب مقطر مخلوط شود، می‌تواند باعث جوش آوردن خودرو شود.

علت کم شدن آب داخل رادیاتور خودرو

آب رادیاتور به دلایل متفاوتی می تواند کم شود. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. سوراخ شدن رادیاتور
  2. خرابی رادیاتور
  3. وجود نشتی در شلنگ رادیاتور
  4. نشتی بخاری خودرو
  5. هوا گرفتن رادیاتور
  6. جوش آوردن رادیاتور
  7. ایجاد رسوب در رادیاتور
  8. خرابی فن رادیاتور
  9. سوختن واشر سرسیلندر
  10. نشت آب از منبع انبساط
  11. و …

هر زمانی که حس کردید آب رادیاتور کم شده، باید این موارد را مورد ارزیابی قرار دهید. کم شدن آب خودرو موجب سوختن موتور و آسیب به پیستون‌ها می‌شود. در صورت اتفاق افتادن همچین مواردی، هزینه‌های سرسام‌آوری را متحمل می شوید.

دیجی پرایم - بهترین راهنما

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید رادیاتور خودرو

عوامل خرابی رادیاتور خودرو

وجود عوامل نام برده در ادامه مطلب باعث خرابی در رادیاتور می شود. بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از موارد ذکر شده سریعا اقدام به بر طرف کردن آن داشته باشید.

  1. وجود مشکل در اتصالات رادیاتور خودرو
  2. پارگی و یا ترک خوردن لوله‌های انتقال آب
  3. سوختن فیوز فن رادیاتور
  4. خرابی واترپمپ
  5. خرابی ترموستات
  6. سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور

علائم بروز مشکل در رادیاتور خودرو

رادیاتورها معمولا از جنس برنج یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. زیرا این دو فلز رسانایی حرارتی بالایی دارند و به راحتی می‌توانند حرارت را انتقال دهند. استفاده از این دو فلز مزیت‌هایی دارد. اما در مقابل مقاومت آن‌ها در برابر ضربه کم است و به سرعت صدمه می‌بینند. علاوه بر این مورد عموما رادیاتور یک منبع خنک‌کننده پلاستیکی دارد. این منبع پلاستیکی ممکن است بر اثر سرما و گرما ترک کند. از جمله موارد دیگری که سیستم‌ خنک‌کننده را تهدید می‌کند، بروز آلودگی و رسوب در لوله‌ها است. بروز هر یک از این اتفاقات باعث می‌شود که مایع خنک‌کننده وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و احتمال صدمه به پیشرانه به وجود آید. از جمله علائم بروز مشکل در این زمینه می‌توان به داغ کردن پیشرانه و نشت مایع خنک‌کننده اشاره کرد.

از سایر علام خرابی می توان از موارد نام برده در ادامه یاد کرد.

  1. روشن شدن چراغ هشدار خودرو
  2. کم شدن آب رادیاتور
  3. خارج شدن آب از رادیاتور
  4. کارکردن غیرطبیعی خودرو
  5. خارج شدن بخار از رادیاتور
  6. بالا رفتن دمای آب
  7. بالا رفتن درجه آمپر آب

دیجی پرایم - بهترین راهنما

طول عمر رادیاتور

عمر رادیات خودرو برعکس قطعاتی مانند بدنه سخت جعبه فرمان و یا منیفولد نیست که 10 سال به بالا عمر کند.
عمر مفید این سیستم نهایتا 1 سال است. بعد از گذشت این مدت زمان باید تعویض گردد. اگر چه بیرون رادیات ممکن است خوب و سالم به نظر برسد، اما مهم داخل آن است که پر از رسوب شده است یا نه.

با ادامه راهنمای خرید رادیاتور خودرو مقاله همراهمان باشید.

تعمیر رادیاتور خودرو

خرید رادیاتور هزینه زیادی در بر ندارد. اما اگر خرابی بسیار کم است، پیشنهاد می شود رادیاتور خراب را به یک فرد ماهر سپرده تا به راحتی آن را تعمیر کند.

قیمت

قیمت رادیاتور با توجه به شرکت سازنده و نوع خودرو کاملا متفاوت است. هنگام خرید این وسیله برای خودروی سواری خود، قبل از خرید به جنس، کیفیت و نهایتا قیمت آن توجه لازم را داشته باشید.

خلاصه مقاله

  1. رادیاتور یک مبدل حرارتی است که برای خنک‌کردن موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود.
  2. وظیفه خنک کردن موتور خودرو و سایر تجهیزات موجود در آن به عهده رادیاتور است.
  3. سیستم خنک کننده خودرو از اجزایی مانند واتر پمپ، فن، مجاری آب، ترموستات و درب رادیاتور دشکیل می شود.
  4. اجزای تشکیل دهنده رادیاتور شامل شبکه، محفظه پائین رادیاتور، لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور و بالعکس می باشد.
  5. مایع درون رادیاتور پس از حرکت و خنک کردن موتور مجددا به داخل خود ( رادیاتور ) بر می گردنند.
  6. رادیاتورها در دو نوع افقی و عمودی تولید می شود.
  7. توصیه می‌شود برای افزایش راندمان رادیاتور آب داخل آن را هر از گاهی تعویض نمائید.
  8. آب رادیاتور به دلایل متفاوتی که در بالا ذکر شده، می تواند کم شود.
  9. از علائم خرابی رادیاتور می توان به داغ کردن پیشرانه و نشت مایع خنک‌کننده اشاره کرد.
  10. عمر مفید رادیاتور نهایتا 1 سال است و پس از آن بهتر است تعویض گردد.

نکته آخر:

کاربر گرامی دیجی پرایم تمام سعی خود را بر آن دارد تا علاوه بر فراهم کردن مجموعه ی کاملی از کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره برای شما عزیزان، مقالات کاملی با عنوان راهنمای خرید را نیز منتشر نماید.

چقدر ما را دوست دارید؟

ضمن تشکر فراوان از مطالعه ی مقاله راهنمای خرید رادیاتور خودرو لطفا با اشتراک گذاری ما را در انتشار مقالات بیشتر یاری دهید و همچنین با گذاشتن نظر در مورد همین مقاله در پایین صفحه ما را به ادامه این راه تحقیقاتی گسترده امیدوارتر کنید.

ارادتمند شما: فروشگاه اینترنتی دیجی پرایم

دیجی پرایم - بهترین راهنما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *