دیجی پرایم - راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

سر سیلندر جزو قطعات مهم در موتور هر خودرو می باشد که اولا به عنوان یک در پوش برای موتور بوده که اصلی ترین راه دسترسی به قطعات داخل مهم مانند پیستون، رینگ ها و … می باشد. ثانیا به عنوان نگهدارنده شمع ها، حفاظ پوششی سوپاپ ها عمل می کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد در این قطعه با ادامه مقاله راهنمای خرید سر سیلندر خودرو همراهمان باشید.

سرسیلندر چیست؟

نام سرسیلندر برای افرادی که با خودرو سر و کار دارند بسیار آشنا می باشد. زیرا نحوه عملکرد صحیح موتور بستگی به این قطعه کلیدی دارد. سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را در خودرو می دهد. شکل سر سیلندر پیرو ساختمان سیلندر می باشد. سر سیلندرها دارای دو نمونه می باشند.

  1. خنک کننده و دارای مجاری آب
  2. دارای شیارهای خنک کننده با هوا

سرسیلندر به وسیله پیچ و مهره به بلوک سیلندر اتصال پیدا می کند. در کف سر سیلندر به تعداد سیلندرها گودی وجود دارد. به این گودی ها اطاق احتراق می گویند. روی سر سیلندر، داخل هر اطاق احتراق، سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.

وظیفه سر سیلندر خودرو

در موتور ماشین برای ایجاد محفظه‌ی احتراق و همچنین تنفس کردن موتور به سر سیلندر نیاز است. سرسیلندر وظایف گوناگونی را بر عهده دارد. از تامین هوای مورد نیاز موتور و خارج کردن دود موتور گرفته تا خنک کاری و هدایت روغن پمپ شده از محفظه کارتل بر عهده سر سیلندر می باشد.

دیجی پرایم علاوه بر راهنمای خرید سر سیلندر خودرو برای شما همراهان گرامی در مورد تمامی وسایل مورد نیاز خودروی شخصیتان، مقالات راهنمای خرید، تهیه و منتشر کرده است، که در دسته راهنمای خرید ( خودرو و ابزار اداری ) می توانید مطالعه نمائید.

اجزا و متعلقات سرسیلندر خودرو

سر سیلندر خودرو از قطعات و اجزای گوناگونی تشکیل می شود. هر کدام از این اجزا دارای عملکردی در سر سیلندر می باشند. در ادامه به این اجزا اشاره خواهیم کرد.

  1. مانیفولدهای دود و گاز
  2. سیستم سوپاپ
  3. میل سوپاپ
  4. درب سوپاپ
  5. شمع
  6. ترموستات
  7. واشر
  8. دلکو
  9. پمپ بنزین
  10. انژکتور و ریل سوخت

دیجی پرایم - راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

جنس و ساختار سر سیلندر

جنس سرسیلندر خودرو یا از آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص است، ( این سر سیلندر ها در حال حاظر بیشتر کاربرد دارند ) و یا ساخته شده از آلیاژ های آهن (چدن دندانه ریز) می باشند.

انواع سر سیلندر

راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

با توجه به نحوه چینش سوپاپها در انواع ماشین ها، شکل سرسیلندرها ممکن است نسبت به هم تفاوت هایی داشته باشند. سرسیلندر ها به طور قابل توجهی به چهار دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی بستگی به ترتیب و نوع قرار گرفتن سوپاپ ها دارد.

  1. Lhead
  2. Fhead
  3. Thead
  4. Ihead

سوپاپ در سر سیلندرهای Ihead یک ردیفه (خطی) است. به همین دلیل از سایر نمونه ها معروف‌تر می باشند.

سر سیلندر های Thead و Lhead فاقد محل عبور سوپاپ می باشند.

نکته: از نکات مهم قبل از نصب که باید توجه فراوانی به آنها نمود، شامل آب‌بندی سوپاپ‌ها، شیم‌گیری و سطح کاملا صاف و صیقلی کف سرسیلندر است.

دیجی پرایم - راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

علائم خرابی در سر سیلندر

اگر در موقعیتی ناچار به عیب یابی در سر سیلندر ماشین هستید، باید علائم خرابی در این قطعه را به خوبی بشناسید. از این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. تاب دیدگی
  2. ترک خوردگی
  3. کربن گرفتن
  4. سوختن، خرابی و یا گشاد شدن گیت سوپاپ

تاب دیدگی: یکی از متداول ترین عیب های موجود در سر سیلندر تاب دیدگی آن است. وجود علائمی همچون کاهش کشش موتور خودرو، گرمای بیش از حد معمول موتور خودرو و آب و روغن قاطی کردن، مشاهده حباب در رادیاتور، سوختن واشر سر سیلندر، باز و بستن غلط، نامیزان بستن پیچ ها، بازکردن در حالت گرم و … از علائم و عوامل وجود تاب در سر سیلندر می باشند.

ترک خوردگی: در حال های گوناگونی احتمال ترک خورد سر سیلندر وجود دارد. فشار آوردن زیاد به موتور، یخ بستن مایع خنک کاری درون موتور، بی احتیاطی موقع باز و بسته کردن و … جزو عوالی هستند که باعث ایجاد ترک می شوند.

برای پیدا کردن محل ترک در سر سیلندر و سطح نشیمن سوپاپ، که مقابل دید قرار ندارند، از اسپری رنگ مخصوص برای پیدا کردن ترک بهره ببرید. اگر میزان ترک خوردگی خیلی کم باشد، می توان قسمت ترک خورده را با چسب تعمیر کرد. در غیر این صورت سر سیلندر را باید تعویض کنید. با ادامه مقاله راهنمای خرید سر سیلندر خودرو همراهمان باشید.

کربن گرفتگی: به دلیل احتراق های انجام شده در داخل محفظه احتراق مقدار زیادی دوده ایجاد می شود. با تجمع دوده ها در مرور زمان حجم محفظه احتراق کوچک می شود. از طرفی دیگر هم این دوده ها باعث احتراق بی هنگام می شوند. در این حالت سر سیلندر دچار کربن گرفتگی می شود. برای از بین بردن کربن های ایجاد شده باید موارد زیر را انجام داد.

  1. استفاده از مواد شیمیایی
  2. استفاده از اکسیژن
  3. استفاده از دستگاه سنت پلاس
  4. استفاده از برس و دریل دستی

سوختن، خرابی و یا گشاد شدن سیت سوپاپ: در صورت فرسودگی موتور خودرو، کهنه بودن سر سیلندر، ازبین رفتن مجاری آب و روغن، خوردگی در سیستم سوپاپ سیلندر ایجاد می شود. در چنین شرایطی باید سر سیلندر را تعویض کرد.

دیجی پرایم - بهترین راهنما

سوختن سر سیلندر چیست؟

با توجه به قرار گیری محفظه احتراق موتور به عنوان گرمترین قسمت موتور در داخل سیلندر، این قطعه ناچار به تحمل حرارت زیادی در حین کارکردن خودرو می باشد. اگر یک سرسیلندر تحت حرارتی بیشتر از تحمل خود قرار بگیرد، ( این حد تحمل بستگی به کیفیت سرسیلندر و جنس مواد تشکیل دهنده آن دارد. ) اصطلاحاً می گویند سرسیلندر سوخته است. به طور کلی همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه را سوختن می گویند. هنگام سوختن سر سیلندر معمولا ناچار به تعویض آن می شوید.

نکات مهم در باز و بستن سر سیلندر خودرو

سر سیلندر جزو قطعات حساس و مهمی است که هنگام باز و بستن آن باید بسیار دقت کرد. زیرا در صورت کوچکترین اشتباهی هنگام باز و یا بستن باعث ایجاد عیوبی از جمله تاب دیدگی و یا سوختن مرتب واشر سیلندر در این قطعه می شوید.

با رعایت نکات ذکر شده در ادامه، به بهترین نحوه اقدام به باز و بستن سر سیلندر کنید.

  1. هیچ گاه زمانی که موتور گرم است، سر سیلندر را باز نکنید. در صورت داغ بودن سرسیلندر بر اثر تنش های ناهمگون تاب بر می دارد.
  2. بست های باتری خودرو را باز کنید. ( باز کردن بست های باتری زمانی که بخواهیم گیربکس یا موتور یا قطعات دیگر مانند استارت، دینام و … را باز کنیم ضروری می باشد. )
  3. آب موتور را کاملا خالی کنید. با باز کردن رادیاتور محوطه عمل وسیعتری خواهید داشت.
  4. تمام اتصالات لوله آب رادیاتور، ترموستات و لوله های بخاری را باز کنید.
  5. اتصالات الکتریکی مانند سیم درجه آب و وایر های شمع را باز کنید.
  6. به طور کامل شمع ها را باز کنید.
  7. بست گلویی اگزوز را باز کرده و از اتصال خارج کنید.
  8. کلیه سیم ها و لوله های مرتبط به کاربراتور را باز کرده و به درستی علامت گذاری کنید.
  9. کاربراتور و درب قالپاق سوپاپ ها را باز کنید. با ادامه مقاله راهنمای خرید سر سیلندر خودرو همراهمان باشید.
  10. در صورت ایجاد مزاحمت برای باز کردن پیچ های سر سیلندر، اسبک ها و پایه های آنها را هم باز کنید. ( اسبک چیست؟ اسبک ها وظیفه انتقال حرکت بادامک میل سوپاپ به انتهای ساق سوپاپ و باز کردن به موقع آن را دارند. )
  11. میل تایپت ها را بر دارید.
  12. به وسیله ابزاری مانند آچار بکس و دسته بکس با کمک رابط، به روش های زیر پیچ های سر سیلندر را ابتدا دو رزوه شل کرده و سپس باز کنید.
  13. میزان گشتاور پیچ ها را از دفترچه راهنما ماشین بدست آورید. اگر دفترچه راهنما در دسترستان نیسست می توانید به وسیله آچار ترکمتر میزان گشتاور را پیدا کنید. ( از عدد گشتاور هنگام سفت کردن پیچ ها استفاده می شود. )

تعمیر سر سیلندر خودرو

نسبت به نوع و میزان خرابی در سر سیلندر ماشین می توان گفته که امکان تعمیر داشته و یا تنها راه حل مشکل تعویض آن می باشد. این قطعه با دقت بسیار بالا و به وسیله تراشکاری بسیار دقیقی طراحی و تولید می‌شود. به همین دلیل تعمیر آن نتیجه‌ی بسیار مطلوبی در بر نخواهد داشت. زیرا دقت بسیار بالای این قطعه را بر هم می‌ریزد. اما در بعضی موارد برخی از سرسیلندرها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که هنگام بعضی از خرابی ها قابل تعمیر باشند. اما باز هم همین تعمیر‌ها دفعات محدودی دارند. تعمیر سر سیلندر باید توسط تکنسین فنی و توسط دستگاه‌های تراشکاری دقیق انجام گیرد. اما به یاد داشته باشید هرگونه‌ تعمیر بر روی سر سیلندر، از عمر و کیفیت اولیه‌ی آن می‌کاهد.

نکته: تعمیر سرسیلندر یک راه حل کوتاه مدت برای استفاده از سرسیلندری بوده که به هر نحوی آسیب دیده است. اما بهترین راه حل برای تعمیر یک موتور که از ناحیه سرسیلندر آسیب دیده، تعویض آن با یک سرسیلندر کامل و آماده‌ی نصب می باشد.

تعویض سرسیلندر خودرو

اگر سر سیلندر معیوب امکان تعمیر ندارد و شما ناچار به تعویض شده اید، دو راه در پیش روی شما قرار دارد. سر سیلندرها در دو نوع لخت و کامل در بازار موجود می باشند.

سرسیلندر لخت، سر سیلندری است که به جز بدنه‌ی فلزی تنها سیت و گیت سوپاپ بر روی آن نصب شده است. برای آماده کردن این نمونه سر سیلندر باید قطعات دیگر به صورت جداگانه خریداری شود و یا از روی سرسیلندر قبلی خودرو که تخریب شده به سرسیلندر جدید انتقال داده شود.

سر سیلندر کامل نمونه ای است که تمام قطعات لازم برای استفاده را داشته و آماده نصب بر روی خودرو است. این نوع سر سیلندر بدون ایجاد مشکلی مستقیما بر روی ماشین نصب می‌شود. زیرا تنظیم و آماده سازی آن توسط سیستم‌های اتوماتیک و تکنسین فنی بسیار مجرب انجام شده است. در این نمونه فقط یک واشر سر سیلندر نیاز خواهید داشت.

نکته:  انتقال قطعات سرسیلندر قبلی به سرسیلندر جدید که عمر مفید خود را کرده و دچار خرابی‌هایی بسیار جزئی شده اند، به سرسیلندر جدید منتقل می‌شوند. نتیجه این انتقال خرابی دوباره این قطعه پس از مدت کوتاهی می باشد. از نصب دوباره این قطعات توسط دست که هیچ گاه کیفیت لازم و معادل با دستگاه‌های موجود در کارخانه‌ی تولید کننده را ندارد، بگذریم، با عدم همخوانی سر سیلندر جدید با قطعات قبلی و نیاز به ارسال به تراشکاری را پیش رو خواهید داشت. در این حالت اولین آسیب‌ها در سرسیلندر جدید به وجود خواهد آمد.

با خرید سر سیلندرهای کامل، تمامی قطعات با همخوانی کامل نصب شده اند. هیچ یک دارای آسیب‌هایی ناشی از عمر نبوده و به نوعی همگی جدید و سلامت می باشند. تمامی مراحل آب بندی و تنظیم فواصل سر سیلندر کامل توسط شرکت طراح انجام گرفته و دقیقا مطابق با استانداردهای اولیه خودرو است. در چنین شرایطی با خرید همچین محصولی اگر چه هزینه بیشتری را صرف کرده اید، اما به طور حتم از هزینه های جاری در آینده جلوگیری خواهید کرد.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

واشر سرسیلندر چیست؟

نام قطعه ای که در میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد، واشر سر سیلندر نام دارد. واشر سر سیلندر وظیفه آب‌بندی فضای بین سیلندر و سر سیلندر را برعهده دارد. البته باید یادآور شد که مانع فرار گاز از محفظه احتراق و نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن می‌گردد. اگر این واشر از جنس مرغوبی تهیه نشود، ممکن است آب و روغن قاطی کرده و سرسیلندر بسوزد.

این واشرها از جنس مس و فولاد و آزبست با ورق‌های نازک مسی و پنبه نسوز مخصوص ساخته می شوند. هنگام قرار گیری بر روی سر سیلندر به صورت حلقه‌ای مابین سر سیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد. این واشرها تا دمای 1500 درجه سانتی‌گراد مقاومت نشان می دهند.

به یاد داشته باشید که سوختن واشر لحظه ای اتفاق نمی‌افتد. هنگامی که آب رادیاتور بیش از حد معمول داغ شده و آمپر به خط قرمز برسد، در این زمان آسیب‌دیدگی واشر شروع می‌شود. در هنگام سوختن واشر از حرکت دادن خودرو جدا خودداری کرده و ماشین را به وسیله بکسل به تعمیرگاه مجاز برسانید.

دیجی پرایم - راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

عوامل خرابی در واشر سر سیلندر خودرو

  1. کم بودن آب رادیاتور
  2. گرمای بیش از حد موتور خودرو و داغ شدن رادیاتور
  3. بسته بودن مسیر عبور آب
  4. درست نبستن پیچ ها
  5. تاب داشتن سر سیلندر و یا ترکیدن آن
  6. خرابی ترموستات
  7. خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل وجود رسوب و نقص در عملکرد پروانه خودرو

در دیجی پرایم بخوانید: راهنمای خرید سر سیلندر خودرو

با دانستن و جلوگیری از مواردی که باعث خرابی در واشر سر سیلندر می شوند، جلوی هزینه های بعدی را خواهید گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واشر سر سیلندر مقاله راهنمای خرید واشر سر سیلندر خودرو را مطالعه نمائید.

 

دیجی پرایم - بهترین راهنما

خلاصه مقاله

  1. نحوه عملکرد صحیح موتور بستگی به سر سیلندر دارد.
  2. سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را در خودرو می دهد.
  3. سرسیلندر به وسیله پیچ و مهره به بلوک سیلندر اتصال پیدا می کند.
  4. در موتور ماشین برای ایجاد محفظه‌ی احتراق و همچنین تنفس کردن موتور به سر سیلندر نیاز است.
  5. سر سیلندر از قطعات و اجزای گوناگونی تشکیل می شود. از جمله واشر، درب سوپاپ، ترموستات، شمع و … .
  6. جنس سرسیلندر یا از آلیاژ های آلومینیوم و یا آلیاژهای آهن می باشد.
  7. با توجه به نحوه چینش سوپاپها در انواع ماشین ها، شکل سرسیلندرها ممکن است نسبت به هم تفاوت هایی داشته باشند.
  8. تاب خوردن، ترک خوردن و … از علائم خرابی در سر سیلندر است.
  9. پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه در سر سیلندر باعث سوختن آن می شود.
  10. سر سیلندر جزو قطعات حساس و مهمی است که هنگام باز و بستن آن باید بسیار دقت کرد.
  11. نسبت به نوع و میزان خرابی در سر سیلندر ماشین می توان گفته که امکان تعمیر داشته و یا تنها راه حل مشکل تعویض آن می باشد.
  12. تعمیر سرسیلندر یک راه حل کوتاه مدت برای استفاده از سرسیلندری بوده که به هر نحوی آسیب دیده است.
  13. سر سیلندرها در دو نوع لخت و کامل در بازار موجود می باشند.
  14. سرسیلندر لخت، سر سیلندری است که به جز بدنه‌ی فلزی تنها سیت و گیت سوپاپ بر روی آن نصب شده است.
  15. سر سیلندر کامل نمونه ای است که تمام قطعات لازم برای استفاده را داشته و آماده نصب بر روی خودرو است.
  16. نام قطعه ای که در میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد، واشر سر سیلندر نام دارد.
  17. واشر وظیفه آب‌بندی فضای بین سیلندر و سر سیلندر را برعهده دارد.
  18. واشر سر سیلندر از جنس مس و فولاد و آزبست با ورق‌های نازک مسی و پنبه نسوز مخصوص ساخته می شوند.
  19. سوختن واشر لحظه ای اتفاق نمی‌افتد.
  20. واشر سر سیلندر به وسیله عوامل گوناگونی خراب می شود. ( در مقاله یکایک این عوامل را توضیح داده ایم ).

نکته آخر:

کاربر گرامی دیجی پرایم تمام سعی خود را بر آن دارد تا علاوه بر فراهم کردن مجموعه ی کاملی از کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره برای شما عزیزان، مقالات کاملی با عنوان راهنمای خرید را نیز منتشر نماید.

چقدر ما را دوست دارید؟

ضمن تشکر فراوان از مطالعه ی مقاله راهنمای خرید سر سیلندر خودرو لطفا با اشتراک گذاری ما را در انتشار مقالات بیشتر یاری دهید و همچنین با گذاشتن نظر در مورد همین مقاله در پایین صفحه ما را به ادامه این راه تحقیقاتی گسترده امیدوارتر کنید.

ارادتمند شما: فروشگاه اینترنتی دیجی پرایم

دیجی پرایم - بهترین راهنما

  1. بازتاب: راهنمای خرید واشر سر سیلندر خودرو - فروشگاه اینترنتی و مجله ی راهنمای خرید دیجی پرایم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *